СІРІ БДЖОЛИ
У книзі немає одного – за Україну, а іншого –
проти неї. Персонажів ситуація змусила обирати сторону, життя поставило у такі
обставини, що одному з них зручніше ходити за провіантом на територію,
підконтрольну окупантам. Такий вибір не можна засуджувати, бо війна
протиприродна для людини.
Цитати з книги:
«І знову свою думку поправив: є люди, які гірші бджіл, є люди
– як бджоли. А людей, які краще за бджіл, мабуть нема»
«Якщо в
одному місці довго живеш, то родичів на кладовищі завжди більше. ніж тих, хто
живий і здоровий»
ami00, блогерка
Такий інтерес до твору саме на Сході, можливо,
невипадковий, бо герой роману Сергій Сергійович - пасічник-відлюдник, чоловік
споглядально-філософської вдачі, такий от сам собі буддист.
Він мешкає в сірій зоні під Горлівкою, між позиціями
сепаратистів та українських військ. В цьому селі їх тільки двоє лишилось - він
та його колишній однокласник Пашка. Сергійович не виїхав звідси - бо не хотів
кидати своїх бджіл, шість вуликів. "Я не воюю, а просто житель
війни".
Як і в "Шенгенській історії", попередньому
великому романі Куркова, тут наскрізна тема - людина та її Дім (житло й
батьківщина).
Роман написано в тому наївістському стилі, що нагадує
живопис на склі Івана Генералича або Івана Сколоздри.
Це помітно вже з перших сторінок, де, приміром,
описано картинку: губернатор Донеччини, неназваний, але впізнаваний,
монументально возсідає під старою грушею.
Власне, вся історія пригод Сергійовича та його бжіл і
викладена такими от картинками, і від того навіть страшне (війна все-таки)
не-здається страшним.
А втім, у кількох місцях пензель Куркова робить мазок
густішим і окреслює головного персонажа глибше.
Один з таких епізодів - це коли Сергійович вночі
перейменовує свою вулицю Леніна на вулицю Шевченка.
Ця патріотична акція видається спершу нарочитою й
навіть натягнутою. Але її урівноважує інший епізод - коли Сергійович приїжджає
на Велику Україну, до Запорізької області, й там потрапляє на похорон
колишнього АТОшника.
Люди зустрічають труну солдата, стоячи навколішки
вздовж дороги (бо "всі так роблять").
І саме цього Сергійович робити не хоче. Бо його
ставлення до батьківщини й до того колишнього солдата - справи дуже особисті.
В цьому штрихові увиразнюється характер: сам, без
примусу, він ризикує життям, перейменовуючи вулицю. А тут - ризикує життям, бо
не згоден бути "як усі". В такому ракурсі банальна формула
регіонального патріотизму ("Донбас ніхто не поставить на коліна!")
раптом грає несподіваною барвою.
Сергійович вивозить своїх бджіл на літо під
Бахчисарай, і тут знову звучить тема загроженого Дому. Здається, це - чи не
перше в нашій художній прозі звернення до теми новітньої окупації Криму.
Так само ретельно, як пригоди людей, Курков придумує й
продумує пригоди речей.
Приміром - свічок з розбомбленої церкви. Або - тієї
гранати, що її подарував нашому пасічникові знайомий солдат української армії.
Сергійович сп'яну заховав гранату подалі од гріха - і потім не міг згадати, де
вона.
А граната лежала у вулику, поміж бджіл, благополучно
проїхала кілька блок-постів, наших і чужих, і вибухнула, як і належить за
законами драматургії, у фіналі роману.
… Де мед - там і ложка дьогтю.
Віталій
Жежера, член журі «Книга року ВВС-2018»
Коментарі
Дописати коментар